Vytisknout

logo

Podle ředitelů stavebních společností je při výběru dodavatele stavebních prací pro zákazníka hlavním kritériem stále cena, reklama naopak patří mezi nejméně podstatné.

 

Nejefektivnějšími způsoby získávání zakázek jsou pro stavební firmy osobní kontakty a dlouhodobá spolupráce se zadavatelem. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností SGCP, divize Weber.

Klíčovým faktorem při výběru dodavatelské firmy je pro zákazníky stále cena. Tento fakt potvrdili všichni ředitelé stavebních společností a na stupnici od nuly do deseti, kde desítka má největší vliv na rozhodnutí zákazníka, přiřadili tomuto faktoru číslo 8,7. Důležitou roli také hraje vlastní předchozí zkušenost s danou stavební firmou (7,1) a stavby firmou realizované (6,5). Za nejméně podstatné je při výběru dodavatele naopak považována reklama (3,8) a velikost firmy (4,4). Odpovědi ředitelů stavebních společností na tuto otázku se v závislosti na velikosti společnosti či jejím oborovém zaměření lišily jen minimálně.

„Při rozhodování, koho si zadavatel v rámci výběrového řízení zvolí, je podle našich zkušeností důležité, zda si firmu vybírá soukromý investor, nebo stát či obec. V prvním případě vidíme, že investor dává přednost kvalitnímu dílu od kvalitního dodavatele, ve druhém to bohužel často bývá jen cena,“ vysvětluje Karel Branda, ředitel stavební společnosti Trigema Building.

„Privátní investoři, kteří uvažují inovativně a hledají konkurenční výhodu, reagují hlavně na inovativní řešení a nové technologie, které dokážou dát stavbě přidanou hodnotu a udělat ji finančně zajímavější. Podobně je to i ve světě komerčních nemovitostí, kde klienty zajímá především přidaná udržitelná hodnota budovy, kterou je schopna svým obyvatelům a okolí nabídnout. U veřejných zákazníků je to však zatím výjimečné. Naším cílem je otevřít diskusi, aby rovněž u veřejných investorů nebyla cena jediným hodnotícím kritériem při výběru stavební firmy, ale například i schopnost projektovat a řídit stavby ve 3D Modellingu, tzv. BIM,“ doplňuje Patrik Choleva, finanční ředitel, Skanska ČR a SR.

„Přestože existují odvětví, v nichž cena nehraje roli, stavebnictví mezi ně nepatří. Zde si klienti volí dodavatele především na základě ceny. Reklama pomáhá budovat image společnosti, ve stavebnictví ale příliš zákazníků nepřiláká,“ komentuje situaci Mário Červenka, ředitel developerské společnosti O.M.C. Invest.

 

2016 5 1

 

Za nejefektivnější způsob získávání zakázek stále považují ředitelé stavebních firem osobní kontakty. Na stupnici od jedné do deseti tomuto způsobu získávání zakázek přiřadili číslo 7,5. V těsném závěsu pak následuje dlouhodobá spolupráce se zadavatelem (7,3). Za nejméně užitečný způsob získávání zakázek je pak považována přímá poptávka od zákazníků (5,4). Odpovědi na tuto otázku se však napříč oborovým spektrem značně lišily. Zatímco velké firmy a společnosti z oblasti inženýrského stavitelství jsou odkázané především na tendry a výběrová řízení, malé a střední společnosti a společnosti zaměřenéna pozemní výstavbu využívají osobních kontaktů a dlouhodobé spolupráce se zadavatelem. Vývoj hodnocení efektivity nejčastěji využívaných způsobů získávání zakázek v letech 2008 až 2016 je pak zachycen na následujícím grafu.

 

2016 5 2

 

„Nejvíce zakázek získáváme na základě dlouholeté spolupráce, reputace a osobní zkušenosti. Samozřejmě, za předpokladu férové ceny. Naši zákazníci, z nichž rozhodující část tvoří stavební firmy, poptávají každou dodávku, a pokud je splněn požadavek cenového limitu, rozhoduje zkušenost z předcházejících zakázek. U opravdu velkých zakázek, jako jsou distribuční centra a velké fabriky, se respektuje přání konečného uživatele – investora,“ říká Ivo Luňák, ředitel společnosti Tyros Loading Systems CZ.

„Zakázky získáváme podáním nabídky v zadávacím řízení veřejných zakázek. Základním kritériem je cena, doplňková kritéria, záruční doba, doba realizace,“ uzavírá Tomáš Hlaváček, obchodní ředitel, COLAS CZ.

Kvartální analýzu českého stavebnictví Q2/2016 představíme na Setkání lídrů českého stavebnictví 2016 již 17.5.

 


Společnost CEEC Research je přední analytickou a výzkumnou společností zaměřující se na vývoj vybraných sektorů ekonomiky v zemích střední a východní Evropy. Naše studie jsou využívány v současné době více než 17 000 společnostmi. CEEC Research vznikl v roce 2005 jako analytická organizace specializující se na zpracovávání výzkumů a analýz stavebního sektoru, následně se analytické pokrytí rozšířilo i na další vybrané sektory ekonomiky, včetně strojírenství.

CEEC Research navíc k pravidelným a bezplatným analýzám také organizuje vysoce specializované odborné konference, kterých se účastní generální ředitelé nejvýznamnějších společností, prezidenti klíčových svazů, cechů a komor a rovněž i ministři a nejvyšší představitelé státu z vybraných zemí.

 

 

 

Kontakt pro média: 

Alena Bradáčová
PR & Communication Director
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tel.: +420 777 299 790

CEEC Research je největší analytickou společností specializující se na stavebnictví, projektový a developerský sektor, strojírenství a oblast veřejných zakázek v zemích střední a východní Evropy. Byla založena v roce 2005 a od té doby bezplatně poskytuje studie o aktuálním stavu a očekávaném vývoji v těchto segmentech v deseti zemích střední a východní Evropy. Všechny studie a analýzy CEEC Research jsou založeny výhradně na údajích získaných z pravidelných strukturovaných interview s klíčovými představiteli vybraných největších, středních i malých společností.

CEEC Research navíc k pravidelným a bezplatným analýzám stavebního, projektového, developerského, strojírenského a veřejného sektoru také organizuje specializovaně zaměřené konference, kterých se účastní generální ředitelé nejvýznamnějších stavebních, developerských, projektových a strojírenských společností, prezidenti svazů, cechů a komor z těchto oblastí, aby diskutovali s nejvyššími představiteli státu vybraných zemí.